ترانزیستورها
 
هوش مصنوعی ایران
هوش مصنوعی ایران
 
 

ترانزیستورها

1- معرفی سریعترین ترانزیستور جهان

ترانزیستور جدیدی ساخته شده است که مرز 600 گیگاهرتز را شکسته و رکورد جدید 604 گیگاهرتز را بجای گذاشته است.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از سایت http://www.ComeToNet.com و به نقل از پی سی پرو، محققینی که روی این طرح کار کرده اند میگویند که ترانزیستورهای تراهرتزی (terahertz) هم در راه هستند. رکورد قبلی این سرعت در اختیار ژآپنیها بود که روی 560 گیگاهرتز کار میکرد.

این ترانزیستورهای جدید بجای بهره گیری از سیلیکون، با ایندیوم فسفاید (indium phosphide) و ایندیوم گالیوم آرسناید  indium gallium arsenide) ) ساخته میشوند. این مواد با هم ترکیب میشوند تا یک ماده سه لایه ایجاد شود که پایه ترانزیستورهای دوقطبی (bipolar) را تشکیل میدهد. هر ترانزیستور از سه قسمت ساخته میشود که عبارتند از امیتر، بیس و کلکتور. تیم طراح میگوید که ساختار کلکتور را با افزودن ایندیوم، کریستاله میکنند تا هتروجانکشن سودومورفیک (pseudomorphic heterojunction) درست شود. این پیوند اجازه میدهد تا الکترونها آزادانه تر بین دو لایه حرکت کنند که در نتیجه این عمل، سرعت بالا حاصل میشود.

 

 

میلتون فینچ پروفسور مهندسی برق و کامپیوتر هولونیاک در ایلینویز که این مطالب را عنوان نمود اضافه کرد که هنوز چند سالی با ارائه نمونه عملی این ترانزیستورها به بازار فاصله داریم زیرا قیمتی که برای این نمونه تنظیم شده است 100 برابر ترانزیستور ساخته شده از سیلیکون است هرچند که انتظار میرود با تولید انبوه، این هزینه تا 90 درصد کاهش یابد. یکی از نقاط ضعف این مواد جدید آنستکه بشدت نیرو مصرف میکنند که باعث میشود تا نتوان آنها را در میکروپروسسورها کنار هم قرار داد.

2- ترانزیستور ترکیبى تازه حاصل پیوند لیزر و الکترونیک ساخته شد.


یک گروه ازمحققان موفق شده اند ترانزیستورهاى تازه اى بسازند که مى‌تواند هم با نور لیزر و هم با نیروى برق ، علائم الکترونیک را هدایت کند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، به نقل از ایرنا،‌ ترانزیستورها یکى از اصلىترین اجزاى مدارهاى الکترونیک و تراشه ها به شمار مى‌ایند.

این دستگاهها که سه پایه یا اتصال دارند عمدتا یک سوئیچ الکترونیک هستند، به این معنى که از یکى از پایه ها جریان برق دریافت مىشود و از آن براى کنترل جریان در دو شاخه دیگر استفاده مى شود.

در ترانزیستور تازه اى که به وسیله یک گروه از فیزیکدانان ساخته شده و گزارش آن در شماره اخیر نشریه علمى "اپلاید فیزیکس لترز "Physics Letters Appliedبه چاپ رسیده ، خروجى ترانزیستور هم مى تواند نور لیزر باشد و هم جریان برق .

حسن چنین دستگاهى آن است که مى توان نور لیزر تولید شده را در مدارهاى متشکل از فیبرهاى نورى که در کنار مدارهاى الکترونیک معمولى قرار داردند هدایت کرد و به این ترتیب بر سرعت عملیات افزود.

این ترانزیستورها هم چنین مى توانند در نسل بعدى رایانه هاى نورى مورد استفاده قرار گیرند.

ترانزیستور جدید ساندویچى از سه نیمه هادى مختلف یعنى ایندیوم گالیم فسفاید و indium gallium phosphideگالیم فسفاید و gallium arsenideایندیوم گالیم آرسنیاد indium gallium arsenideاست .

ماده آخر عمل یک چاه کوانتومى را انجام مى‌دهد که با به تله انداحتن الکترونها کار تولید نور لیزرى را به انجام مى‌رساند.

در آزمایشى که با این ترانزیستور جدید در دماى منهاى۷۳ درجه سانتیگراد صورت گرفت ، مشاهده شد زمانى که جریانى معادل۸ هزارم آمپر به یکى از پایه هاى ترانزیستور وارد مى‌شود، از پایه دیگر نور لیزرى بیرون مى‌آید.

البته محققان توجه کرده اند که بازده نور لیزرى در قیاس با زمانى که نور معمولى تولید مى‌شود اندک است .

پژوهشگران در تلاشند که با رفع این محدودیت ، ترانزیستور ابداعى خود را کاملا کاربردى کنند.

 

۳- ترانزیستورهای نامریی طراحی شدند

محققان ترانزیستورهای نامریی فوق مدرن طراحی کردند که استراتژی‌های جدیدی را برای ایجاد شفافیت الکترونیکی فراهم می‌کنند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایسنا، ترانزیستورهای جدید طراحی شده با هزینه‌ی ارزان در ساخت شیشه و پلاستیک استفاده می‌شوند و کیفیت دید بالایی را در شیشه‌های جلوی ماشین، عینک‌های محافظ و تابلوی اعلانات ایجاد می‌کنند.

مدل‌های جدید بدون سیم‌های قابل مشاهده طراحی شدند که از هر دو قابلیت نامریی بودن و کارایی سطح بالا برخوردارند.

به گفته‌ی محققان ترانزیستورهای نامریی فوق مدرن طراحی شده استراتژی‌های جدیدی را برای ایجاد شفافیت الکترونیکی فراهم می‌کند، به طوری که می‌توان انواع متنوعی از کاربردها مانند نمایش معلق متن یا تصویر در فضا را که قبلا امکان‌پذیر نبودند، برای آن‌ها متصور شد.

 ۴- در ژاپن ترانزیستورى به نازکى فیلم دوربین ساخته شد

پژوهشگران ژاپنى وابسته به دانشگاه صنعتى توکیو (توکوداى) موفق به ساخت ترانزیستورى شفاف ازجنس پلاستیک شدند که به نازکى فیلم دوربین عکاسى است .

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، به نقل از ایرنا، ترانزیستور نوعى تجهیزاتى است که کارش روان و یا متوقف کردن جریان برق در دستگاه هاى الکترونیکى مى‌باشد.

براساس گزارشى که روز پنجشنبه در این باره منتشر شد، این ترانزیستور که تاشو هم است نسبت به ترانزیستورهاى کنونى سبک تر، مقاومتر و جریان برق در آن روانتر مى باشد.

پژوهشگران گفتند که آنها براى ساخت این ترانزیستور بر روى ترق پلاستیکى که از جنس شیشه پلاستیکى نوشابه مى‌باشد، فلز ایندیوم ، گالیوم و اکسید فلز روى را بوسیله حرارت بخار چسباندند.

پژوهشگران افزودند که ساخت این ترانزیستور نازک در دماى معمولى اتاق امکان پذیر بوده و هزینه آن هم ارزان مى باشد.

توانایى و سرعت عمل این ترانزیستور جدید۱۰ برابر ترانزیستورهاى کنونى مىباشد و در صورت خم کردن آن نیز این توانایى از میان نمى‌رود.

براى ساخت ترانزیستورهاى نازک که به آن "تى اف تى" مىگویند تاکنون از ماده سیلیکون استفاده مىشد اما به دلیل اینکه براى بکارگیرى سیلیکون نیازبه ۳۰۰ درجه حرارت است امکان استفاده از مواد پلاستیکى به عنوان صفحه پایه وجود نداشت .

پروفسور هوسودا یکى از سازندگان این ترانزیستور مىگوید که با استفاده از این ترانزیستور مىتوان هر شیشه اى را تبدیل به صفحه نمایشگر کرد.

به گفته هوسودا با استفاده از این ترانزیستور این امکان بوجود مى‌آید که شیشه جلوى خودرو و یا ترق جلوى کلاه موتور سوارى را تبدیل به نقشه راهنماى راه کرد.

در روز پنجشنبه قرار است که این دستاورد پژوهشگران دانشگاه صنعتى توکیو در مجله علمى نیچر چاپ انگلیس منتشر شود .

5- اینتل اندازه ترانزیستورهای خود را تا 30 درصد کاهش داد

اینتل فن آوری جدیدی را معرفی کرد که آن ها اجازه کاهش اندازه ترانزیستورهایشان را تا 30 درصد می دهد.

به گزارش بخش خبر سایت http://www.IRITN.com، به نقل از BBC News، تحلیل گران صنعتی‏‌، مانع فنی مهمی را سر راه اینتل در آینده ای نه چندان دور پیش بینی کرده بودند اما این اعلان اینتل تمام پیش بینی های آن ها را نقش برآب کرد.

ظاهرا اینتل چیپ هایی با حافظه کاربردی 70 مگابایتی و با ترانزیستورهایی که اندازه گیری را به 35 نانومتر تغییر می دهند ساخته است، که یک کاهش 30 درصدی در اندازه نسبت به دستگاههای موجود دارد.

اینتل برای اینکه این فن آوری را در محصولات خود جای دهد مجموعه چیپ های دسک تاپ خود مثل پنتیوم 4 را بر پایه 90 تا 180 نانومتری قرار داده است. این کاهش اندازه به اینتل اجازه می دهد ترانزیستورهای بیشتری را در چیپ ها جای دهد و نیز به اینتل اجازه می دهد:

1.چیپ های قدرتمندتری را بسازند

2.چیپ هایی با حافظه بیشتر سازنده این فرآیند همچنین به اینتل اجازه می دهد تا در صنعت چیپ از AMD پیشی بگیرد.

این اعلان ”قانون مورز“ را نیز برای سال های متمادی معتبر نگه می دارد. این قانون که توسط موسس اینتل یعنی آقای گوردان مورز در دهه 60 پایه ریزی شده بود، پیش بینی می کرد که تعداد ترانزیستورهای روی چیپ هر دو سال یکبار دو برابر خواهد شد.

۶- اینتل نخستین پردازنده مجهز به یک میلیارد ترانزیستور را عرضه کرد 

شرکت تولیدکننده پردازنده‌های رایانه‌ای "اینتل" موفق شده‌است نخستین ریزپردازنده جهان با بیش از یک میلیارد ترانزیستور را تولید کند.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، از ایرنا، شرکت "اینتل" اعلام کرده‌است که پردازنده "ایتانیوم ‪ "۲این شرکت تحول بزرگی در کارایی رایانه‌های "سرور" مجهز به این پردازنده ایجاد خواهد کرد.

پردازنده "ایتانیوم ‪ "۲و یا "مونتسیتو" نخستین پردازنده دو هسته‌ای از سری پردازنده‌های "ایتانیوم" شرکت "اینتل" محسوب می‌شود و به گفته کارشناسان "اینتل"، رایانه‌های سرور استفاده‌کننده از این محصول در مقایسه با سرورهای متکی بر نسل قبلی پردازنده‌های "ایتانیوم"، از کارایی ‪۱/۵ برابر بالاتر و پنهای باند سه برابر بیشتر برخوردار خواهند بود.
پردازنده یک میلیارد ترانزیستوری "مونتسیتو"(‪ (Montecitoعلاوه بر افزایش کارایی رایانه‌های مرکزی شبکه‌ها، از ‪ ۲۰درصد مصرف انرژی کمتری نیز برخوردار است.

این پردازنده به علاوه به فن‌آوری انحصاری "هایپر-ثردینگ" شرکت اینتل" نیز مجهز است. فن‌آوری مذکور به سیستم‌عامل رایانه اجازه می‌دهد تا به هر هسته پردازنده به صورت دو هسته مجزا نگاه کرده و درنتیجه کارایی رایانه را به میزان محسوسی بالا ببرد.

لازم به ذکر است "گوردن مور" محقق برجسته "اینتل" در سال ‪ ۱۹۶۵در مقاله‌ای که بعدها به قانون "مور" معروف شد اعلام کرده بود که تعداد ترانزیستورهای موجود در هر اینچ مربع از مدارهای منطقی پردازندها در هر سال ‪ ۲برابر می‌شود و دستیابی اخیر "اینتل" به فن‌آوری جادادن بیش از یک میلیارد ترانزیستور در تراشه "ایتانیوم ‪ "۲نیز همچنان صحت قانون "مور" را تایید می‌کند.

۷- ۱00 ترانزیستور در یک گلبول قرمز!

آخرین دستاورد محققان اینتل، یک رم 70 مگابایتی کوچک با 500 میلیون ترانزیستور است.

به گزارش بخش خبر سایت اخبار فن آوری اطلاعات ایران، به نقل از جام جم، این ترانزیستورها با فن آوری 65 نانومتری تولید شده اند و دارای گیت هایی با طول 35 نانومتر یعنی 30 درصد کوچکتر از گیت های تولید شده با تکنولوژی 90 نانومتری هستند.

به عبارت دیگر می توان 100 عدد از این گیت ها را در فاصله ای به اندازه قطر یک گلبول قرمز جای داد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: 0:16 :: توسط : هوش مصنوعی ایران

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان هوش مصنوعی ایران و آدرس iran-ai.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 86
بازدید کل : 2492
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1